Foto af en skov

Tema / 3 bøger om livet tæt på naturen

Vi lever i en tid, hvor vi nemt kan komme til at føle os afkoblet fra naturen, nærmest i modsætning til den. På den store tangent taler vi om, hvordan mulighederne overvejende findes i byerne, og at vi er ved at ødelægge naturen ved at drive rovdrift på den og følgelig forårsage fatale klimaforandringer. På en mindre og mere hverdagsnær tangent har mange af os brug for at give naturen et formål ved at vi tager ud og gør noget i den: Vi vil kunne køre på mountainbike eller gå på jagt i den. Vi vil så at sige kunne bruge den til noget. Måske er det netop vores brugsforhold til naturen, som er kernen i problemet.

Til denne artikel har jeg fundet tre romaner frem, hvori mennesker forsøger at nærme sig naturen og leve i overensstemmelse med den snarere end at bruge den til noget. Det er der kommet både underholdende, spændende og poetiske bøger ud af!

Den poetiske og fængslende anbefaling

En af mine største læseoplevelser i 2022 var Kerstin Ekmans smukke og spændende beretning ’Ulvespring’. Bogen handler om den 70-årige Ulf, som bor med sin hustru Inga og deres hund dybt inde i de midtsvenske skove. Ved siden af sit statslige arbejde med anvendelse af skovens ressourcer har Ulf gået på jagt det meste af sit liv. Men et møde med en ulv i skoven får ham til at ændre syn på naturen – og det er ikke populært blandt Ulfs jagtfæller.

Konflikten afstedkommer et afdæmpet, men fængslende krimiplot, men beretningen er derudover fuld af sanselige naturbeskrivelser og livskloge refleksioner over erindring, alderdom og selvfølgelig – menneskets forhold til naturen.

Den underholdende anbefaling

I en helt anden tone finder vi, hvad jeg har lyst til at kalde en norsk nyklassiker, nemlig Erlend Loes ’Doppler’.

Romanen, der er den første i en trilogi, handler om Alexander Doppler – en familiefar, der får nok af by- og hverdagslivets trivialiteter og flytter alene ud i et telt i en skov. Her vil han føre et mere simpelt liv i skovens fred og ro. Det viser sig dog ikke at være helt nemt. For snart er skoven også viklet ind i forventninger, og det, Doppler ønsker mest af alt, er netop at gøre sig fri af forventninger; forventninger til, hvad andre mener, han bør gøre.

’Doppler’ er en klog og kritisk roman om det moderne menneske og præstationssamfundet. Det hele er pakket ind i et let sprog, en humoristisk tone og en utroligt underholdende fortælling.

Klassikeren

Jeg kunne ikke skrive denne artikel uden at nævne Henry David Thoreaus klassiker ’Walden – Livet i skovene’.

Den har mange og langt klogere mennesker end mig skrevet om før mig, så jeg skal holde det kort: Bogen er væsensforskellig fra mine to andre anbefalinger. Den er snarere en selvbiografi end en roman, for i den beskriver forfatteren, hvordan han for mere end 150 år siden gik i eksil i en lille selvbygget hytte i de nordamerikanske skove. Thoreau skriver systematisk, eftertænksomt og filosofisk om sit ophold i skoven, og selvom tonen er nøgtern og sirlig, er det en smuk læseoplevelse.

Rigtig god læselyst!
Mathias Emil Stenrøs, Husum Bibliotek og eReolen